WWW.WEBBUFF.IR
سئو چیست

سئو چیست ؟ سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی برای موتورهای جستجو می باشد.

بگذارید بی مقدمه چینی مفهوم سئو را با یک مثال ساده به شما نشان دهیم:

فرض کنید شما عبارت “خرید گوشی آیفون” را در موتور جستجو گوگل سرچ کرده اید. بعد از چند ثانیه گوگل تعداد بسیار زیادی از سایت ها را در نتایج جستجوی خود به نمایش می گذارد. تعداد این وب سایت ها آنقدر زیاد است که احتمالا در ۱۰ صفحه یا حتی بیشتر، جای می گیرند.

تا به حال فکر کرده اید چه عاملی باعث می شود که تعدادی از این سایت ها در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل (SERP) باشند و تعداد دیگری در صفحه پنجم و یا حتی دهم؟!
یا مثلا چه عاملی باعث شده که در همان صفحه اول نتایج، یک سایت در لینک اول قرار بگیرد و دیگری در دومین لینک؟!

این همان مفهوم سئو وب سایت است. در یک جمله: هر سایتی که در رتبه بالاتری قرار می گیرد برای عبارت “خرید گوشی آیفون” سئو بهتری دارد.

با این تفاسیر می توان تعریف تخصصی تری از این که سئو چیست، ارائه داد:

سئو به مجموعه اعمالی گفته می شود که با انجام آنها می توانید وب سایت خود را برای موتورهای جستجویی مانند گوگل بهینه سازی کنید تا سایتتان رتبه بهتری بگیرد و احتمال کلیک شدن بیشتری داشته باشد.

در نتیجه‌ی انجام این اعمال، صفحات وب سایت شما برای عبارات و کلماتی خاص که به آنها ” کلمه کلیدی” گفته می شود، در نتایج جستجو گوگل در رتبه بالاتری قرار می گیرند.

معیارهای انتخاب کلمات کلیدی برای سئو چیست ؟

حالا حتما از خود می پرسید چطور باید بفهمم کلمه کلیدی مورد نیاز وب سایت من کدام است؟ انتخاب کلمات کلیدی برای وب سایت تا حد زیادی بستگی به این دارد که می خواهید کاربران با چه کلمات کلیدی ای وارد وبسایتتان شوند.

مثلا شما یک فروشگاه کیف و کفش زنانه در یک خیابان در شرق تهران دارید. کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کار شما می توانند”کفش چرم ارزان زنانه” “بهترین کفش فروشی شرق تهران” “قیمت کفش چرم زنانه” و بسیاری عبارات کاندید دیگر باشند.

همچنین انتخاب کلمه کلیدی مناسب، به اهداف شما از داشتن وب سایت گره خورده است. خب مطمئنا شما وب سایتتان را برای دستیابی به یک یا چند هدف اصلی طراحی کرده اید. اهداف شما احتمالا یکی از چند مورد زیر خواهند بود:

  1. معرفی کسب و کار، خدمات یا محصولاتتان
  2. افزایش جذب مشتری
  3. فروش محصولاتتان
  4. داشتن ویترینی برای نمایش سوابق کاری، نمونه کارها، نوع و کیفیت خدماتی که ارائه می دهید
  5. ایجاد حس اعتماد در مخاطب و اعتباربخشی به کارتان
  6. برقرای ارتباط آسان و مستمر با مشتریانتان

در موارد  1 و ۲ ، حتما کلمات کلیدی انتخابی شما باید وسوسه برانگیز باشند و نشان دهنده قدرت، حرفه ای بودن، ایده آل بودن محصول، خدمات و یا کسب و کارتان باشند.

در مورد ۳ ، کلمات کلیدی تان باید کلماتی همچون خرید، فروش یا قیمت را در برداشته باشند و روی ارزان، با کیفیت بودن و پشتیبانی خوب خدمات و محصولات مانور داده شود.

در هر یک از موارد ۱ تا ۳ حتما و حتما باید دست به کار شوید و روی سئو سایتتان سرمایه گذاری کنید.

اما اگر هدفتان از داشتن وب سایت موارد ۴ تا ۶ هستند پیشنهاد وب باف به شما تنها یک طراحی سایت مبتنی بر سئو خواهد بود.



انواع سئو

سئو مجموعه ای از رعایت صدها فاکتور مهم می باشد که هر یک به سهم خود در بالارفتن رتبه وب سایت شما نزد موتورهای جستجو موثرند.
سئو را می توان در دو بخش اصلی مورد بررسی قرار داد.

  1. سئو داخلی یا on-page SEO
  2. سئو خارجی یا off-page SEO

سئو داخلی

سئو داخلی شامل موارد زیر است:

  • بهینه سازی کلیه مطالب، فایل ها، اسناد، محصولات، تصاویر، ویدئوهای موجود در سایت
  • انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای برگه های اصلی و مقالات وب سایت
  • انجام تکنیک هایی برای بهینه سازی موثر محتوا
  • تعیین توضیحات متا، عنوان سئو، برچسب، دسته بندی مطالب و محصولات
  • بهینه سازی کدها
  • انتخاب درست URL
  • ایجاد فایل robots.txt
  • نقشه سایت

سئو خارجی

سئو خارجی عموما شامل فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی، لینک سازی یا گرفتن بک لینک (backlink) برای وب سایت است که از روش های متعددی قابل انجام می باشد.

جلوگیری از صدمات و جبران خسارات وارده بر سایت

احتمالا به سئو کردن وب سایتتان راغب تر می شوید اگر بدانید، بر طبق آمار و ارقام حدود۸۰ تا ۹۰ درصد کاربران تنها در صفحه اول نتایج گوگل باقی می مانند و اصلا به صفحات بعدی وارد نمی شوند.
یعنی در همان چند لینک ابتدایی صفحه اول به جستجوی مطالب و یا خریدهای اینترنتی خود می پردازند

بنابراین همین امروز دست به کار شوید و برای سئو وب سایت خود قدمی بر دارید.

اشتراک گذاری:

نظرتان را با ما در میان بگذارید: پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *